Laatst probeerde ik mijn zoon van 7 uit te leggen wat een groei-mindset is.

Nu hij leert rekenen en schrijven ontdekt hij dat hij ook wel eens een fout maakt en soms zit dat hem behoorlijk dwars.

Het verhaal dat ik hem vertelde ging zo.

Alle kinderen en grote mensen maken fouten, maar sommige mensen worden blij als ze een fout maken, omdat ze dan iets geleerd hebben.

En als deze mensen een tekening willen maken, dan maken ze die gewoon. En als de tekening nog niet helemaal goed is, dan gummen ze het gewoon uit en daarna maken ze de tekening nog mooier.

En hetzelfde doen ze met rekenen, schrijven of zingen of dansen. En daardoor leren ze heel snel.

Dit zijn de blije foutenmakers.

Er zijn ook mensen die alles heel goed willen doen en die bang zijn om fouten te maken en daarom bijna niks durven te tekenen of te schrijven of te zingen of te dansen. En daardoor leren ze minder snel.

Dit zijn de bange foutenmakers.

Na afloop vroeg ik hem wat voor foutenmaker hij wilde zijn.

Zijn antwoord: ‘domme vraag pap, een blije natuurlijk!’

Tot zover ons fijne vader-zoon moment. En nu over naar jou: wat voor foutenmaker wil jij zijn?

Als je antwoord ‘blije’ is, lees dan vooral verder.

Het heeft alles te maken met je mindset en daar zijn er twee van.

Heb je een fixed mindset, dan ben je een ‘bange fouten maker’. Je gelooft dat talenten en vermogens min of meer vastliggen en je bent vooral uit op het bewijzen van je talenten en het verbergen van je tekortkomingen. Feedback hoor je liever niet en aan oefenen heb je een broertje dood. Bij tegenslag geef je eerder op en succes van anderen maakt je vooral jaloers.

Als blije foutenmaker heb je een groeimindset: je gelooft dat je als mens kunt groeien door uitdagingen aan te gaan, door te experimenteren, door te leren van ‘fouten’, door open te staan voor feedback en door dingen bewust en met volharding te oefenen. Bij tegenslag zet je door en succes van anderen zie je als voorbeeld.

Natuurlijk is de werkelijkheid niet zo zwart-wit als ik nu schets. Veel mensen hebben een beetje van beide.

En juist daarom kan bijna iedereen zijn groei-mindset vergroten.

Met name Carol Dweck van Stanford University heeft hier (ruim 20 jaar) onderzoek naar gedaan en de implicaties van haar onderzoek zijn verstrekkend, zeker ook voor trainers en coaches.

Het goede nieuws is namelijk dat iedereen een groei-mindset kan ontwikkelen en dat je ze daar als trainer of coach bij kunt helpen. Een workshop van 1,5 uur heeft al meetbaar effect, zo is aangetoond in onderzoek bij groepen managers.

In onze jaartraining zit daarom altijd zo’n workshop, meteen op dag 1. En vanaf dat moment mag je fouten maken, hoe meer hoe beter.

Maar dit filmpje (2′) gaat zeker ook helpen:

Overigens werkt de groeimindset op 3 nivo’s:

  1. Je overtuigingen over je eigen leervermogen bepaalt je groeimogelijkheden.
  2. Je overtuigingen over het leervermogen van je cliënt bepaalt deels de uitkomsten van je training of coaching. Hoe meer geloof en vertrouwen in het leervermogen van je clienten, hoe beter de uitkomsten.
  3. De manier waarop je feedback geeft is ook zeer bepalend. Zo roepen bijvoorbeeld eigenschaps-complimenten (Wat ben jij creatief!) een fixed mindset op, terwijl proces-complimenten (Wat heb je dat creatief aangepakt!) een groei-mindset oproepen. Het mooie van oplossingsgericht coachen is dat dit al van nature een sterk appèl doet op de groeimindset van je clienten.

En stel je nu eens voor dat niet alleen jij & ik een groei-mindset hadden, maar… dat het onderdeel wordt van de cultuur op scholen, universiteiten, bedrijven, ministeries, landen…

Afijn, laten we beginnen bij ons zelf en laten we blije foutenmakers worden en zo anderen aansteken.

Tot slot wat oosterse wijsheid

De Dalai Lama zei het kort en bondig: If you lose, don’t lose the lesson!

Een zenmeester zei eens tegen een leerling: je bent perfect zoals je bent… en er is ruimte voor verbetering.

En een bekend judo-gezegde luidt: het maakt niet uit hoe vaak je valt. Het gaat er om hoe vaak je opstaat.

Dus: onderneem waar je van droomt, maak fouten, experimenteer, leer en houd vol!

Heb je vragen of opmerkingen over dit blog of verzoeken voor een volgend blog? Schroom niet en deel ze hieronder!

Eneh… delen van deze blog in je netwerk stel ik zeer op prijs!

 

 

5 antwoorden
  1. Arie Speksnijder
    Arie Speksnijder zegt:

    Wat een mooi verhaal. Ik vind jouw woorden nog beter (en aantrekkelijker) dan de originele begrippen. We laten als trainers iets heel belangrijks liggen als we geen aandacht besteden aan de mindset van onze deelnemers. En jij hebt dat prachtig verwoord. Maar terecht dat je ook benadrukt dat we eerst naar onze eigen mindset moeten kijken.

    Ik herken het ook dat je een beetje van beide mindsets hebt. Er zijn dingen waarin ik geen fouten wil maken, en er zijn zaken waarin ik het niet erg vind. Je zult mij niet horen zeggen: fouten maken mag! Dat hangt er maar net van af waar het over gaat en wat de gevolgen van de fout zijn. (Denk aan medische fouten.)

    Beantwoorden
  2. Mirjam
    Mirjam zegt:

    Oh jee…ik ben stiekem toch (nog steeds) een bange foutenmaker! Gelukkig heb ik bovengimddeld veel lef en doorzettingsvermogen en doe ik het toch (ook al p… ik in mijn broek haha). Toch is duidelijk dat ik nog wel verder wil bewegen richting een blije foutenmaker. Wat fijn dat ik van jou kan leren Sergio, dank je wel daarvoor!

    Beantwoorden
  3. KritischCreatief
    KritischCreatief zegt:

    Wat een leuk stukje weer!
    Ik BEN zeker een bange foutenmaker. Maar dat geeft niet, want ik ben nog aan het oefenen om een blije foutenmaker te worden…en om ruimte te maken voor anderen om dat ook te zijn.

    Dat vind ik stof voor een vervolg blog. Hoe geef je vanuit de growth mindset zo effectief mogelijk feedback op iets dat niet goed ging? Soms leren mensen (bijvoorbeeld door een blinde vlek) immers niet van fouten als ze er niet op gewezen worden, of hebben ze veel moeite om zelf te bedenken hoe iets anders kan.

    Beantwoorden
  4. Ink van der Horst
    Ink van der Horst zegt:

    Die gum…. die had ik ook!
    Fijn dat je me herinnert aan de Growth-mindset en de waarde van proces-complimenten: ik heb dit direct met/op mijn zoons toegepast.
    ‘Stralend falen’: ik laat het mijn deelnemers ervaren, terwijl ik zelf zeker de angst er voor ken.
    Ik kan echter steeds meer bij het ongemak blijven en genieten van wat ik daarvan leer.
    Daar word ik meer dan blij van.

    Beantwoorden
  5. José van Gijtenbeek
    José van Gijtenbeek zegt:

    Laat ik nu net vastgelopen zijn in de scriptiebegeleiding van een student. Je blog kwam als geroepen en is een geweldig antwoord op mijn vraag en die van haar. Dat wordt uitprinten en toepassen. Dank je wel en verder vond ik vooral je beschrijving van de drie niveaus van de groeimindset heel verhelderend . Dat kun je zo toepassen en dat ga ik dan ook doen bij mezelf en bij haar.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *