Duurzame motivatie, hoe werkt dat?
Werken uw medewerkers met jongeren of volwassenen bij wie gedragsverandering noodzakelijk of gewenst is?
Worden uw medewerkers weleens moe van weerstand-achtig gedrag?
Wilt u bij uw doelgroep zelfregie, verantwoordelijkheid en geloof in eigen kunnen stimuleren?
Gunt u uw medewerkers meer voldoening en resultaat? En dat ze energie overhouden aan het einde van de dag?
Wilt u uw doelgroep helpen daadwerkelijk ten positieve te veranderen?
Veel coachende professionals die deze methode niet kennen doen dingen die helaas averechts werken op de motivatie van hun clienten / patienten leerlingen. Dit is erg jammer want het kost de medewerker veel energie en frustratie en de kans op verandering wordt zo kleiner… Het kan echt anders en in deze training leert men hoe!
De mogelijkheden op een rij
- Opties: wij bieden workshops van 1,5 uur tot en met leertrajecten van een jaar of langer. Ons doel is dat uw medewerkers bekwaam zijn in Motiverende gespreksvoering én zelfredzaam m.b.t. hun verdere ontwikkeling en u bepaalt hoever u daarin wilt gaan. Uiteraard kan onze samenwerking onderweg altijd worden bijgesteld.
- Op locatie: indien u een geschikte locatie heeft komen wij graag bij u langs.
- Of online: inmiddels hebben wij ruime ervaring in het verzorgen van interactieve, entertainende en leerrijke online trainingen. Onze voorkeur gaat daarbij uit naar Zoom vanwege de didactische mogelijkheden, zoals snel Break-out rooms van verschillende grootte kunnen inzetten.
- Werktijden: doorgaans werken wij – zeker op locatie – het liefst van 9.30 tot 16.30 uur, maar alles is bespreekbaar.
- Groepsgrootte: Minimaal 6 en maximaal 18 deelnemers
- Trainers: Sergio van der Pluijm, Geard de Wit, Maarten Onderdelinden, Miranda Bok
- Investering: dit is uiteraard afhankelijk van de omvang, het gewenste eindresultaat,
- Borging: om het geleerde te borgen is vaak meer nodig dan alleen een training. Wij bieden diverse mogelijkheden om het geleerde te borgen, zoals: meetinstrumenten, opleiden van interne supervisor-coaches, een train-de-trainer, etc.
- Garantie: lees hier over de 5 garanties waaraan u ons mag houden
De trainers
Sergio van der Pluijm is de oprichter van Bureau Bewezen Effect en als MGV-trainer lid van MINT-inc en MINT-ned sinds 2009. Door zijn ervaring in het reclasseringsveld en in de arbeidsre-integratie leerde hij motiveren met ‘de moeilijkste’. In 2018 kwam zijn eerste boek uit, genaamd: Coachen 3.0 – Deel 1: Motiverende gespreksvoering.
Gerard de Wit richtte in 2015 zijn eigen bedrijf op genaamd: ‘De Ontsluiter’ met als slogan; ‘Veranderen doe je zelf’. Hiermee richt hij zich o.a. op (team)coaching en training in Motiverende gespreksvoering. Kernwoorden: eerst volgen dan leiden, flexibel, waardevolle rust en dynamische actie, jezelf ontwikkelen een leven lang!,
Gerard studeerde HBO-SPH, is MINT-trainer Motivational Interviewing, NLP-master en was als trainer, adviseur, trainings-acteur en coach ruim 15 jaar werkzaam in het reclasseringsveld en jeugdzorg in Nederland en op projectbasis in Oekraïne.
Hier vindt u nog meer trainers met wie wij graag samenwerken.
Bij een driedaagse basistraining leren uw werknemers onder andere:
- Hoe je mensen kunt helpen blijvende motivatie in zichzelf te vinden
- Welke gespreksvaardigheden hierbij effectief zijn
- Wat je vooral niet moet doen als je mensen wilt motiveren
- Hoe je motivatie-psychologie kunt inzetten voor jezelf en cliënten
- Wat de link is tussen de werking van ons brein en motivatie en gedrag
- Welke basishouding nodig is om iemand te kunnen motiveren
- Wat de rol is van ambivalentie en het effect van de reparatiereflex
- Hoe motivatie ontstaat, wat verandertaal is en hoe je die oproept
- De soorten verandertaal die er zijn en hoe je die kunt versterken
- Wat weerstand is en hoe je hier effectief mee om kunt gaan
- Welke principes en processen een rol spelen en wanneer je wat doet
- Hoe je zo info kunt geven dat de ander echt naar je luistert
- Hoe je kunt werken met persoonlijke waarden van mensen
Trainers: Sergio van der Pluijm, Gerard de Wit, Maarten Onderdelinden, Miranda Bok.
Bonus bij afname van een driedaagse training
Bij afname van een driedaagse training ontvangt elke deelnemer het boek Coachen 3.0, deel 1: Motiverende gespreksvoering in 3 formaten: Fysiek, als audioboek (MP3) en als Epub voor op de e-reader.
Ook wordt bij een driedaagse training een bewijs van deelname uitgereikt
Indien gewenst ontvangen deelnemers hiermee vrijstelling voor de betreffende module als zij later willen instromen in de Opleiding Evidence-based Coachen.
Waar u op mag rekenen
- Ons vrijblijvende advies over een passend en effectief leertraject.
- Plezierige & ervaringsgerichte trainingsdagen waarin men allerlei nieuwe inzichten, inspiratie, en direct toepasbare leerervaringen opdoet.
- Team-building: de ervaring leert dat onze trainingen ook een positief effect hebben op de team-building (doordat deelnemers elkaar coachen en diepgaandere gesprekken hebben dan normaal, waarbij onder andere persoonlijke waarden aan bod komen en de al of niet gedeelde visie op het werk)
- De volle inzet van ervaren en gepassioneerde trainers die gepokt en gemazeld zijn in de weerbarstige praktijk van het reclasseringsveld of het onderwijs
- Een schat aan ervaringsgerichte werkvormen, technieken en tools om mensen duurzaam verder te helpen
- De stimulans om het geleerde tussentijds en na de training echt in de praktijk te brengen.
- Een werkboek met daarin handouts en achtergrondinfo.
- Indien gewenst toegang tot een gesloten Linkedin-groep. Hier vind men de mogelijkheid tot delen en online stellen van vragen aan trainers en medecursisten.
- Een waardevol bewijs van deelname, een feestelijke afsluiting en een rijker CV
Heeft u vragen of bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vrijblijvend contact op, we adviseren u graag, óók als u elders beter af bent!
Testimonials
Over Motiverende gespreksvoering
“Mensen worden in het algemeen eerder overtuigd door de redenen die ze zelf hebben ontdekt en opgesomd, dan door de redenen die door anderen zijn opgesomd.”
Blaise Pascal, 17e eeuw
De motivatie komt vaak uit de verkeerde mond.
Hiermee bedoelen we dat niet de mensenwerker de redenen voor verandering moet aandragen, maar de cliënt zelf. Als jij het doet leunt de cliënt achterover en komt in de ‘ja maar-stand’. Dat willen we graag omdraaien. Hoe je dat doet?
Door te stoppen met ‘repareren’, door de juiste vragen te stellen, door reflectief te luisteren en door te bevestigen wat werkt. Onmisbaar hierbij is de MGV-spirit: een autonomie-ondersteunende en oordeel-vrije basishouding. Je doel hierbij is dat de cliënt verandertaal gaat spreken, d.w.z. zélf voor verandering gaat pleiten…
Evidence-based
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat motiverende gespreksvoering effectief is bij allerlei leefstijlveranderingen. Inmiddels hebben honderden onderzoeken bij diverse doelgroepen dit laten zien. Om deze reden worden wereldwijd steeds meer professionals uit diverse vakgebieden hierin getraind: de geestelijke en lichamelijke gezondheidszorg, tandheelkunde, verslavingszorg, reclassering, diëtetiek, onderwijs, coaching, etc.
Naast de effectiviteit is een groot voordeel dat zowel gever als ontvanger het als een bijzonder prettige gespreksstijl ervaren. Wat hierbij opvalt is dat degene die Motiverende gespreksvoering toepast nimmer probeert de cliënt te overtuigen, maar juist vanuit een geïnteresseerde houding en samen met de cliënt diens ambivalentie onderzoekt.
Ambivalentie
Als mensen ongezonde of ineffectieve gewoontes hebben zijn ze vaak ambivalent: aan de ene kant zien ze heus wel de nadelen of gevaren in en aan de andere kant zijn ze gewend of
Je kunt veel beter vanuit een oordeelvrije houding de ander nieuwsgierig bevragen en goed luisteren naar beide kanten van de medaille. Naar mate het contact groeit kun je langzaam maar zeker verandertaal gaan ontlokken en zo overtuigt de cliënt zichzelf…
Wat is verandertaal?
Met verandertaal bedoelen we: alle uitingen van de cliënt die pleiten vóór verandering of tegen de huidige gang van zaken. We weten uit onderzoek dat de cliënt hiermee langzaam maar zeker zichzelf motiveert. En die verandertaal willen we dus ontlokken. Dit kunnen we alleen doen als de cliënt al tenminste voor een klein deel een veranderwens heeft. Gelukkig is dit meestal het geval, lang voordat dit zichtbaar wordt voor de buitenwereld.
Maar omdat veel professionals vanuit ongeduld of targets de cliënt onder druk zetten, wordt de motivatie vaak niet zichtbaar. Eigenlijk is dit heel tragisch omdat zowel de professional als de client hieronder lijden. Gelukkig is dit niet nodig en leren steeds meer professionals hoe zij hun clienten effectief kunnen motiveren!
3 soorten motivatie
Veel mensen kennen alleen het onderscheid tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Eigenlijk betekent intrinsieke motivatie dat iemand het gedrag zelf prettig, leuk of fijn vindt om te doen. Gelukkig is dit vaak niet nodig, want er bestaat een derde vorm van motivatie, namelijk autonome motivatie. Dit houdt in dat iemand er voor kiest omdat hij het gedrag belangrijk vindt en dus niet per se prettig, Denk maar aan iemand die ‘s avonds de hond uitlaat als het regent. Of iemand die solliciteert en het risico loopt te worden afgewezen. Of iemand die gaat sporten terwijl het pijn doet, bijvoorbeeld door overgewicht of fysieke klachten.
Vaak is deze keuze gebaseerd op persoonlijke waarden. Een extra sterke vorm van verandertaal komt vaak op gang als het gesprek gaat over persoonlijke waarden met cliënten.
ORBS en SOCA…
Als je motiverende gespreksvoering leert dan kun je niet zonder effectief gereedschap en de juiste basishouding. Het gereedschap bestaat uit: Open vragen, Reflectief luisteren, Bevestigen en Samenvatten, ook wel bekend als ORBS. Ook al zijn deze gespreksvaardigheden misschien niet nieuw; de ervaring leert dat bij de meeste professionals hier nog wel de nodige ruimte voor verbetering is…
De basishouding wordt wel MGV-spirit genoemd en kun je onthouden aan het acroniem SOCA: Samenwerking (i.p.v. Strijd), Ontlokken (i.p.v. Opleggen), Compassie (i.p.v. Eigenbelang) en Acceptatie (i.p.v. Veroordelen).
Het in de praktijk brengen van deze basishouding is ook niet eenvoudig omdat er allerlei factoren zijn – zowel binnen als buiten de professional – die dit tot een uitdaging maken. Onder andere om deze reden duurt een basistraining MGV doorgaans drie dagen.
Hoe ik zelf MGV leerde
Rond 2004, toen ik nog dagelijks met gedetineerden werkte probeerde ik van alles uit. Ik wilde niets liever dan een positieve, blijvende impact hebben op hun leven. Immers als het hen lukt een leven op het rechte pad op te bouwen, dan wint iedereen: zij zelf, hun omgeving en natuurlijk de maatschappij. Ik probeerde NLP, Provocatief Coachen, RET, etc. etc. Alles deed wel iets, maar de meeste methodes waren het net niet. Tot ik motiverende gespreksvoering leerde kennen. Toen vielen alle puzzelstukjes op hun plaats!
Het was prettig voor beide partijen, bleef ‘onder de radar’, en was goed te leren. En bovendien: het werkte: de motivatie nam zichtbaar toe! Sinds die tijd heb ik vele kilometers gemaakt met deze methode en in 2009 volgde ik de Train-deTrainer van MINT-inc. in Sitges. Sindsdien geef ik meerdere keren per weerk training aan diverse doelgroepen, zoals: sociale dienst medewerkers, docenten, fysiotherapeuten, tandartsen, coaches, etc.
Ik prijs me gelukkig dat ik een van de twee grondleggers, William R. Miller van dichtbij heb ontmoet tijdens mijn opleiding tot MGV trainer. Hij is een ontzettend warme en bescheiden man en bovendien een enorm goede luisteraar.
En ik vind het oprecht een eer dat ik zijn geesteskind mag doorgeven!
Benieuwd naar de mogelijkheden?
Neem vrijblijvend contact op, we helpen je graag!