Memorabel leren trainen
Met deze unieke serie Breinvriendelijke Masterclasses voor trainers met ervaring.
Anno 2024 is het als trainer best lastig om mensen geboeid, betrokken en aandachtig te houden. Afleiding ligt voortdurend op de loer. Ook zijn mensen steeds kritischer. Zelfs als de werkgever betaalt willen mensen dat hun tijdsinvestering écht de moeite waard is. Je komt tegenwoordig echt niet meer weg met je saaie Powerpoint en het raadsel van de 9 punten. Think out-of-the-box, yeah right! En als mensen gestuurd worden geldt bovenstaande nog veel sterker. Trainen is een topsport geworden.
Gelukkig heb ik goed nieuws voor je. We weten steeds meer over ‘wat werkt in de trainingsruimte’. Over hoe je mensen betrekt. Hoe je de aandacht vasthoudt. Hoe je mensen effectief laat leren. Hoe je de toepassing in de praktijk bevordert. Kortom: hoe het lerende brein werkt. En in de vijf Masterclasses van deze leergang ga je het leren van de besten!
ACT-trainer van Puurjezelf
“Heb de training Breinvriendelijk Trainen met veel plezier bij Sergio gevolgd. Insteek was om het leerrendement bij mijn deelnemers te verhogen. In de training zijn door Sergio op een zeer breinvriendelijk manier theorie, praktijkvoorbeelden en vaardigheden aangereikt zodat ik nu mijn eigen trainingen leuker en leerzamer kan maken.”
Organisatie- en team-trainer
“Sergio heeft een schatkist aan praktisch toepasbare weetjes waar trainers hun voordeel mee kunnen doen. Want Sergio deelt met gulle hand. De basis van die weetjes is keiharde wetenschap en tijdens de training brengt Sergio voortdurend zijn missie in praktijk. De training heb ik dan ook ervaren als, jawel: zeer breinvriendelijk. Ik zeg: doen!”
Ja, ik heb een geheim.
Dat geheim is gek genoeg ‘hidden in plain sight’ en toch wordt er nog steeds veel te weinig gebruik van gemaakt.
Dit geheim heeft ervoor gezorgd dat ik:
Het geheim is eigenlijk heel simpel, komt-ie [tromgeroffel…]: ik snap een klein beetje hoe ons brein werkt.
En vooral: waar ons brein van ‘aan’ gaat…
Waar sommige trainers zich blindstaren op individuele kenmerken (leerstijlen, leervoorkeuren, DISC-profielen), vind ik het véél interessanter om te weten wat we allemaal met elkaar gemeen hebben. En hoe je het ook wendt of keert: iedereen die de trainingsruimte weet te vinden heeft in elk geval een brein!
Natuurlijk bestaan er grote neuro-typische verschillen. Maar er zijn ook veel dingen waar bijna elk brein van ‘aan’ gaat.
Online of offline; tijdens training, coaching of het lezen van een boek. Dat maakt geen bal uit.
Waar gaat ons brein dan van ‘aan’?
Het mooie is dat het helemaal niet zo moeilijk is om bovenstaande elementen – met mate – toe te voegen aan de dingen die je toch al doet. Daarnaast is het ook gewoon superleuk, zowel voor jou als je deelnemers. Je zou niet de eerste zijn die opnieuw verliefd wordt op het prachtige trainersvak!
Cabaretier en systemisch onderlegd sprekerscoach
Sergio: ‘Ik ben al fan van Leon sinds ik zijn eerste try-outs zag in het gezellige Werftheater in Utrecht. Naast zijn ontwapenende expressie, ontroerende verhalen en zijn absurdistische humor werd ik vooral geraakt door zijn puurheid. Twintig jaar lang trad hij op en maakte negen avondvullende voorstellingen. Later ontwikkelde Leon zich tot coach van sprekers en andere cabaretiers. Hij verdiepte zich in de energetische en systemische benadering en integreerde dit steeds meer in zijn werk en leven.
En waarom een Masterclass van een cabaretier? Ik geloof dat trainers heel veel kunnen leren van cabaretiers. Mijn motto is: doseer je zendtijd, maar als je zendt, doe het dan goed! Zorg dat je mensen raakt en vermaakt. En wie kunnen dit beter dan cabaretiers? Een van de beste manieren om mensen te raken is door het ingeleefd vertellen van een goed verhaal. Dat is inmiddels Leon’s expertise. In zijn masterclass zal Leon ons meenemen in de basis van een goed verteld verhaal. Daarnaast komen dingen als uitstraling, improvisatie en natuurlijk humor aan bod. Reken erop om deze dag te raken en geraakt te worden!’
Leon zelf: ‘Als je iets echts wilt neerzetten in het leven dan kan dat alleen maar van binnenuit. Anders is het leeg. De inhoud komt uit je gevoel en je hoofd kan meehelpen om het vorm te geven, maar niet andersom. Pas dan zul je verbinding voelen met anderen en het leven.
Dus geen trucjes, methodes en stappenplannen, maar alles laten ontstaan vanuit bewust voelen. In het hier en nu. Zo inspireert, groeit en transformeert Leon in de rol van spreker, presentator of coach. Zowel op het persoonlijke vlak als in een organisatie. Het gaat om de ontmoeting. Leon nodigt je uit.’
Conversation Designer, Facilitator & Practitioner of Engagement & Interaction
Sergio: ‘Als ik Ruben zie en spreek krijg ik telkens weer ongelofelijk veel energie. Hij belichaamt termen als betrokkenheid, samenwerking en co-creatie. Sinds enige tijd woont hij met zijn gezin in Zweden waar hij bouwt aan een ecologische woongemeenschap. Aan de ene kant baal ik hiervan, want deze dierbare vriend woont nu niet meer bij me in de buurt. En aan de andere kant gun ik hem natuurlijk alle geluk en vind ik het heel inspirerend dat hij zulke dappere en avontuurlijke keuzes durft te maken. Je snapt vast dat ik trots en dankbaar dat hij speciaal voor deze Masterclass naar Nederland komt!’
Ruben zelf: ‘Ok, minder zenden in je trainingen. Maar wat komt daar dan voor in de plaats? Het benutten van de collectieve kracht van de groep. Een van mijn tofste ontdekkingen hierin zijn de Liberating Structures: een verzameling werkvormen die het mogelijk maken om iedereen binnen groepen te betrekken en activeren. Liberating Structures helpen je met simpele aanpassingen grote veranderingen teweeg te brengen in de manier waarop mensen samen werken en samen leren. Van introverten tot extraverten en van leiders tot volgers, ongeacht de grootte van de groep. Ervaar zelf hoe simpel en snel deze revolutionaire oplossing voor samenwerking in groepen werkt. Tijdens mijn Masterclass ga je die Liberating Structures leren waar je als trainer anno nu niet zonder kunt. En leuke bijvangst: trainen wordt ook nog eens een stuk makkelijker.’
De specifieke opbouw en keuze van werkvormen zal nog veranderen, maar denk o.a. aan:
Faalkundige, Trainer, Coach en Schrijver
Sergio: ‘Remko is de oprichter van het Instituut voor Faalkunde, alleen die naam al: een serieus instituut waar je leert om méér fouten te maken. Ik had zijn boeken al gelezen en leerde Remko beter kennen toen ik hem interviewde voor mijn podcast. Wat ben ik fan van deze man en zijn prachtige boodschap! Want hoe zou het zijn als we onszelf zouden toestaan om vaker een fout te maken of het even niet te weten? En die levenshouding zouden voorleven aan onze trainees, coachees of kinderen?’
Remko zelf: ‘Ik droom van een maatschappij waarin we vriendelijk, open en begripvol omgaan met de imperfecties van onszelf en elkaar. Waarin we fouten en falen benutten voor een mooiere wereld. Waar voldoende ruimte is om te leren, genieten, vernieuwen en compassie.
Om deze droom waar te maken train ik mensen en teams in organisaties om faalkundiger te worden, ben ik spreker, geef ik faalfitness-workshops, trainingen, teamwork sessies en individuele sessies. Ik heb drie boeken geschreven: ‘Fouten maken moet’, ‘Fouten maken moed’ en ‘Proberen lukt altijd’. Het derde boek gaat over perfectiestress, een term die ik heb bedacht voor de donkere kant van perfectionisme.’
Opleider van trainers en auteur ‘De trainingsachtbaan’.
Sergio: ‘Arie is in mijn ogen één van de beste opleiders van trainers in Nederland. Hij neemt dit vak uiterst serieus zonder daarbij een zekere lichtheid te verliezen. Daarnaast is hij voor mij een inspirerend voorbeeld in ‘ondernemen vanuit rust en overvloed’. Een van zijn motto’s is: ‘Altijd bezig, maar nooit haast’. Tenslotte ben ik dankbaar dat ik hem tot mijn vrienden mag rekenen. We zijn én heel verschillend én hebben genoeg common ground om veel van elkaar te kunnen leren. En dat doen we dus ook!’
Arie zelf: ‘Ik hou van ‘spelen met interactie’. In het basisonderwijs (1999) voerde ik al socratische gesprekken met groepen kinderen. Als ik in gesprek ben met een groep, sta ik volledig aan. Mijn ‘hart’ luistert naar wat iemand echt bedoelt en voelt. Mijn ‘hoofd’ analyseert razendsnel wat er gebeurt en mijn ‘lijf’ reageert met bewegingen en taal. Ik ben volledig in het moment en stuur tegelijk het gesprek in de richting die ik voor ogen heb.
Hartstikke leuk natuurlijk dat ik dat goed kan, maar dat betekent nog niet dat ik het anderen ook kan leren. Dat vermogen is in de loop van de jaren ontstaan. Door interactie in trainingen te bestuderen, door mijn eigen gedrag te analyseren en door veel te lezen over- en te oefenen met interactiebegeleiding. Het trainen van trainers in interactiebegeleiding begon in 2008 toen ik kennis maakte met de methode Motiverende Gespreksvoering en de technieken uit deze methode vertaalde naar trainingen ‘omgaan met weerstand’. Later zijn daar allerlei methodes en technieken bij gekomen die ik steeds opnieuw vertaald heb naar het trainersvak.’
In zijn ervaringsgerichte Masterclass gaat Arie met je aan de slag rondom vragen als:
Als je eenmaal de basics van het trainersvak kent, dan is het best lastig om je verder te ontwikkelen. Veel Train-de-trainers gaan weer terug naar die basics. Of je komt met veel beginners in de groep die natuurlijk ook beginnersvragen stellen. En jij maar geeuwen en wachten tot het interessant en uitdagend wordt…
Jij bent immers al lang geen beginner meer. Je worstelt met vragen als:
Op deze, en vele ander vragen krijg je een antwoord. En niet alleen met woorden, maar ook met daden. (Zei de Rotterdammert)
Meteen al beginnen met leren via de Online Cursus Breinvriendelijk trainen!
Bij je inschrijving krijg je meteen toegang tot een unieke Elearning. Je ontvangt een een toolbox met ruim 60 werkvormen en middels inspirerende en soms liefdevol confronterende video-lessen neem ik je mee langs de volgende modules:
Module 1: Het hoe, wat en waarom van brein vriendelijk Trainen
Module 2: De gebruiksaanwijzing van ons brein
Module 3: Ontwapenend ontwerpen voor brein-bezitters
Module 4: Boeiender presenteren met breinkennis
Module 5: Waanzinnig wijze werkvormen
Module 6: Van weerstand naar leerstand coachen
Module 7: In je kracht als trainer met Positieve Psychologie
Module 8: Breinvriendelijk beïnvloeden als een baas
NB: Heb je deze Elearning al eens gevolgd? Dan brengen we je investering van destijds in mindering!
Je volgt de Elearning ‘Breinvriendelijk trainen’
Alleen dit gaat al een groot verschil maken voor hoe je naar het trainersvak kijkt en hoe je daar vorm aan geeft. Eerdere deelnemers gebruiken hiervoor termen als: minder stress, meer energie; minder weerstand, meer interactie; minder praten, meer doen; minder consumeren, meer creëren; minder zenden, meer ontlokken.
Je volgt vijf onvergetelijke live Masterclasses. Elke dag neemt weer een andere trainer je mee in zijn of haar magie.
Sergio is er alle dagen bij om de rode draad te bewaken en af en toe te tolken en duiden. Uiteraard kun je bij hem terecht als je ergens tegen aan loopt.
De indeling van deze leergang is als volgt:
Het was 2001 en ik ging werken op een trainingscentrum voor ex-gedetineerden. Ik wilde dolgraag het trainersvak leren en vond deze doelgroep wel interessant. De jongvolwassen mannen en vrouwen die er kwamen volgden allerlei verplichte trainingen in het kader van een leerstraf, zoals sociale vaardigheden, arbeidsmotivatie en agressiebeheersing. Je kunt je voorstellen dat zij niet allemaal even gemotiveerd waren om deze trainingen te volgen.
Bovendien had ik geen ervaring als trainer, dus die eerste training vond ik SUPER spannend. Ik weet nog dat ik letterlijk had opgeschreven voor mezelf wat ik ging zeggen… Wonder boven wonder ‘overleefde’ ik het en stapje voor stapje en samen met fijne collega’s werd ik steeds handiger.
Al snel bleek het de kunst te zijn om niet alleen een veilig leerklimaat te scheppen, maar ook te zorgen voor uitdaging, plezier en betekenis. Waar tegenwoordig dergelijke trainingen flink geprotocolleerd zijn, was er in die tijd veel vrijheid. En die hebben we benut: we gingen muziekinstrumenten met ze bouwen en bespelen, cartoons tekenen, verhalen vertellen, theatersport-oefeningen doen, koken. Natuurlijk stonden deze activiteiten niet op zich, maar hadden ze telkens een bepaald leerdoel, zoals samenwerken, luisteren, zelfexpressie, feedback geven.
Maar als ik ze eerst een tattoo liet tekenen, een mop liet vertellen, of hun coolste dance-move liet doen en ze ontvingen daarop vervolgens feedback van elkaar, dan werd het onderwerp opeens heel interessant en springlevend. Samenwerking stimuleerden we door ze cajons te laten bouwen (Houten trommel, zie foto) en daar samen ritmes op te spelen. Het bleek te werken. Deelnemers raakten bovengemiddeld gemotiveerd en inmiddels weet ik ook waarom. Toen ik in 2009 in Barcelona een workshop ‘Brainfriendly learning’ volgde vielen voor mij namelijk alle puzzelstukjes op hun plek. Wat we toen deden was zeer breinvriendelijk!
Inmiddels ben ik ruim twintig jaar actief als trainer en coach. Gedurende 10 jaar ben ik opleider en supervisor van trainers in het reclasseringsveld geweest. En sinds 2010 train ik vanuit mijn Bureau Bewezen Effect coachende professionals in o.a. Motiverende gespreksvoering en Oplossingsgericht coachen. In 2015 volgde ik de Brein Centraal Leren-pro opleiding bij het BCL-instituut en sindsdien help ik trainers om hun trainingen ‘Brein-proof’ te maken. In 2024 ben ik door de vakjury van de NOBTRA verkozen tot Trainer van het jaar.
Toolbox met breinvriendelijke werkvormen: ik durf te beloven dat je tijdens deze leergang vele nieuwe werkvormen zult leren die een groot verschil gaan maken voor jouw praktijk als trainer. Denk aan werkvormen die andere zintuigen aanspreken dan je gewend bent, werkvormen voor meer interactie, empowerment, experiment, humor en speelsheid. We zullen putten uit wetenschappelijk onderzoek, de theaterwereld, de kunsten, actuele kennis rondom coaching en nog veel meer!
Is het niet een heel hoofdig gebeuren, dat Breinvriendelijk Trainen?
Juist niet! Ons brein werkt het best als je hele lichaam betrokken is bij het leren: al je zintuigen en de beweging van je lijf helpen mee aan het creëren van een rijke leer-ervaring, die veel beter beklijft dan alleen leren met je hoofd.
Wat leer ik nou eigenlijk precies?
Je leert begrijpen wat ons brein nodig heeft om effectief en plezierig te kunnen leren. Je leert de breinprincipes van MANY IDEAS toepassen in je eigen praktijk. Daardoor zul je in staat zijn om leertrajecten, lezingen, workshops en trainingen zo te ontwerpen dat je mensen optimaal betrekt, boeit en activeert.
Ik weet nog niks van het brein. Kan ik wel mee doen?
Jazeker. Je hoeft geen voorkennis te hebben. Het enige wat je nodig hebt is een goed werkend brein… (o:
Ik denk dat ik al Breinvriendelijk Train!
Dat zou zeker kunnen! Boeddha en Jezus deden ook veel breinvriendelijke dingen, zoals het vertellen van verhalen en metaforen. De vraag is of je breinkennis zo toepast dat het leerrendement wordt geoptimaliseerd.
Kun je dan ook Brein Onvriendelijk trainen?
Ja zeker. Saaie kennis-overdracht. Ellenlange powerpoint-presentaties met veel te veel tekst. Trainers die zich comfortabel wentelen in de ‘expert-rol’ en daarbij voorbij gaan aan de wijsheid en creativiteit van de groep… Het komt allemaal nog veel te vaak voor.
Maar soms moet je toch gewoon kennis overdragen?
Dat klopt en dat kan op vele manieren. Het is zelfs de vraag of dit wel tijdens de training moet gebeuren. Je kunt ook overwegen om dat vooraf te doen en tijdens de training te werken aan effectieve toepassing van die kennis.
Wat heeft Story telling ermee te maken?
Het vertellen van verhalen is enorm krachtig. Verhalenvertellers, film- en reclamemakers weten dit al sinds jaar en dag. Sinds kort weten we ook waarom dat zo is: ons brein kan informatie veel beter verwerken en opslaan in verhaal-vorm. Daarbij doet een goed verteld verhaal een sterk appèl op onze spiegel-neuronen, waardoor de impact van de boodschap vele malen groter wordt. We beleven het avontuur zelf mee als het ware. Als je dus wilt boeien en beïnvloeden dan kun je niet zonder story-telling.
En wat is de rol van muziek?
Muziek stimuleert de afgifte van dopamine, een hulpstof voor effectief leren. Daarnaast is het een effectief middel om de statevan een groep te beïnvloeden. Je kunt het inzetten als een anker. Je kunt met song-teksten werken. Het aantal mogelijkheden is eindeloos.
Visueel communiceren, wat is dat?
Dit gaat over snelle, simpele tekeningen die niet mooi hoeven zijn, maar die ideeën en concepten verhelderen. Een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden. Natuurlijk kun je foto’s gebruiken, maar die heb je niet altijd bij de hand. Het wordt bovendien nog veel leuker als je cursisten zelf gaan tekenen. Het plezier dat loskomt is ongekend.
Zit er een onderwijs-filosofie achter?
Ja zeker. Het gaat niet alleen over breinkennis. Een belangrijke bouwsteen is het sociaal constructivisme. De centrale aanname hiervan is dat het verwerven van kennis en vaardigheden niet zozeer het gevolg is van een directe overdracht van kennis door de begeleider, maar eerder het resultaat van (constructieve) denkactiviteiten van de lerende zelf: we leren door nieuwe informatie te verbinden aan wat we al weten (voorkennis).
Trainer en reclasseringswerker
“Waarom zouden we nog steeds het spijkerschrift hanteren als we digitaal kunnen. Het is 2015… het hoort bij deze tijd. We hebben de kennis, de inzichten, de onderbouwing… pas het toe!”
Onderwijsontwikkelaar & expert politieke gevoeligheid
“Breinvriendelijk trainen levert speelsheid op, variatie, creativiteit… Je gaat opeens op allerlei plekken dingen zien die je kunt gebruiken in je training omdat het ondersteunend werkt. En je kunt zorgen voor meer impact door de manier waarop je je training organiseert.”
Creatieve facilitator over de training
“Alleen al van het woord ging ik glimlachen: breinvriendelijk trainen. Voor mij een dikke streep onder mijn overtuiging dat leren gelukkig ook ontzettend leuk mag zijn! En als het daardoor óók nog ‘ns effectiever wordt, dan heb je goud in handen. Wat een feestje om te ontdekken waar hersenen op aanslaan: heldere focus, fun & fouten mogen maken als fantastisch duo, slim voortbouwen op wat er al is, en dat ook nog ‘ns samen doen. Het werkt als je zelf traint, het werkt als je getraind wordt. En het werkt zeker bij de aanstekelijke trainer Sergio, die deze uitgangspunten zelf van top tot teen uitstraalt!”
Trainer didactische vaardigheden
“Ik vroeg mij af of ik als ervaren trainer (en opleider van trainers) wel genoeg nieuwe dingen zou kunnen leren in deze cursus. Nu ik de cursus volg, ben ik blij dat ik toch die stap heb gezet. Ik heb zeker nieuwe dingen geleerd, en heb die meteen weer toegepast in mijn eigen trainingen. De ervaringsgerichte aanpak in de cursus helpt mij om ‘weten’ om te zetten in ‘doen’. Sergio is een creatieve, deskundige en zeer respectvolle trainer, en de trainingen die hij geeft zijn leerzame feestjes. Deze cursus kan ik aanbevelen bij iedere trainer die aantoonbaar effectievere en leukere trainingen wil geven”.
Trainer motiverende gespreksvoering, coach VIB bij professionals, jeugdverpleegkundige
“‘Ontwikkel je bij deze Train-de-trainer méér dan je had verwacht, waarbij inspiratie, kennis en plezier samen gaan’, Dat zou wat mij betreft de tekst zijn die bij deze training past. Dus dank Sergio en Arie!!”
Trainer Motiverende Gespreksvoering in het onderwijs. Ontwikkelaar online programma SLiM leren leren & plannen.
” Bedankt voor deze waardevolle en leuke training! Heb er enorm van genoten. Super veel zin om nog veel meer trainingen MGV te geven 🙂 ~ Pauline Jonker op LinkedIn”
Trainer/coach gericht op mentale vitaliteit
“Ik wilde graag mijn skills als trainer blijven ontwikkelen en verbeteren. Daarbij was ik zeer nieuwsgierig naar het onderwerp OCG en hoe Sergio deze vertaalt in een Train-de-Trainer.
We kregen veel inspiratie en mooie werkvormen om zelf weer toe te passen. Ik hoop hiermee mijn eigen trainingen te verrijken en verbeteren want Sergio levert een hoge mate van kwaliteit. Zo neem ik ook regelmatig de boeken van Sergio mee naar eigen trainingen ter inspiratie.
Dank voor het delen van je kennis en wijsheid, Sergio!”
Bruggenbouwer, Onderwijsadviseur & Trainer
“Graag wilde ik mijn trainers-vaardigheden vergroten en leren om op inspirerende wijze een train-de-trainer training OCG te ontwerpen en te geven.
De trainingen waren super prettige dagen in een veilige setting. De materialen die we kregen zijn zeer uitgebreid en dat is een dikke plus! Ik ben nu zekerder in mijn handelen als trainer. Ik heb inzicht en feedback gekregen op mijn trainers-vaardigheden. Daarnaast is de kennis van OCG nogmaals verdiept en versterkt.
Wil je meer zicht in hoe je OCG kan toepassen in je trainingsaanbod en heb je behoefte aan manieren waarop? Dan is dit je training. Daarnaast is de feedback die je krijgt heel waardevol voor je eigen ontwikkeling.”
ACT-coach
“Echt top dat ik deze Train-de-Trainer ‘Coachen met ACT’ bij Sergio heb kunnen doen. Heldere opbouw, als cursist veel doen en op je bek mogen gaan. Leren in een groep én leren dat ook weer op anderen over te brengen. ACT heeft veel dimensies maar in Nederland komen ACT en coaching echt samen bij Bewezen Effect. En niet te vergeten: de inbreng van Jaantje Thiadens maakte alles nog levendiger.”
Coach
Neem vrijblijvend contact op, we helpen je graag!