,

Wat is Motiverende Gespreksvoering?

“Mensen worden in het algemeen eerder overtuigd door de redenen die ze zelf hebben ontdekt en opgesomd, dan door de redenen die door anderen zijn opgesomd.”
Blaise Pascal, 17e eeuw

De motivatie komt vaak uit de verkeerde mond.

Hiermee bedoelen we dat niet de mensenwerker de redenen voor verandering moet aandragen, maar de cliënt zelf. Als jij het doet leunt de cliënt achterover en komt in de ‘ja maar-stand’. Dat willen we graag omdraaien. Hoe je dat doet?

Don't fix what ain't brokeDoor te stoppen met ‘repareren’, door de juiste vragen te stellen, door reflectief te luisteren en door te bevestigen wat werkt. Onmisbaar hierbij is de MGV-spirit: een autonomie-ondersteunende en oordeel-vrije basishouding. Je doel hierbij is dat de cliënt verandertaal gaat spreken, d.w.z. zélf voor verandering gaat pleiten…

 

Evidence-based

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat motiverende gespreksvoering effectief is bij allerlei leefstijlveranderingen. Inmiddels hebben honderden onderzoeken bij diverse doelgroepen dit laten zien. Om deze reden worden wereldwijd steeds meer professionals uit diverse vakgebieden hierin getraind: de geestelijke en lichamelijke gezondheidszorg, tandheelkunde, verslavingszorg, reclassering, diëtetiek, onderwijs, coaching, etc.

Motiverende gespreksvoering - samenwerken richting veranderingNaast de effectiviteit is een groot voordeel dat zowel gever als ontvanger het als een bijzonder prettige gespreksstijl ervaren. Wat hierbij opvalt is dat degene die Motiverende gespreksvoering toepast nimmer probeert de cliënt te overtuigen, maar juist vanuit een geïnteresseerde houding en samen met de cliënt diens ambivalentie onderzoekt.

Ambivalentie

Als mensen ongezonde of ineffectieve gewoontes hebben zijn ze vaak ambivalent: aan de ene kant zien ze heus wel de nadelen of gevaren in en aan de andere kant zijn ze gewend of zelfs gehecht aan hun huidige gedrag. Ze willen dus tegelijkertijd wel én niet veranderen. Het laatste wat je dan moet doen is iemand proberen te overtuigen.Je kunt veel beter vanuit een oordeelvrije houding de ander nieuwsgierig bevragen en goed luisteren naar beide kanten van de medaille. Naar mate het contact groeit kun je langzaam maar zeker verandertaal gaan ontlokken en zo overtuigt de cliënt zichzelf…

 

Wat is verandertaal?

Met verandertaal bedoelen we: alle uitingen van de cliënt die pleiten vóór verandering of tegen de huidige gang van zaken. We weten uit onderzoek dat de cliënt hiermee langzaam maar zeker zichzelf motiveert. En die verandertaal willen we dus ontlokken. Dit kunnen we alleen doen als de cliënt al tenminste voor een klein deel een veranderwens heeft. Gelukkig is dit meestal het geval, lang voordat dit zichtbaar wordt voor de buitenwereld.

Maar omdat veel professionals vanuit ongeduld of targets de cliënt onder druk zetten, wordt de motivatie vaak niet zichtbaar. Eigenlijk is dit heel tragisch omdat zowel de professional als de client hieronder lijden. Gelukkig is dit niet nodig en leren steeds meer professionals hoe zij hun clienten effectief kunnen motiveren!

 

3 soorten motivatie

Veel mensen kennen alleen het onderscheid tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie. Eigenlijk betekent intrinsieke motivatie dat iemand het gedrag zelf prettig, leuk of fijn vindt om te doen. Gelukkig is dit vaak niet nodig, want er bestaat een derde vorm van motivatie, namelijk autonome motivatie. Dit houdt in dat iemand er voor kiest omdat hij het gedrag belangrijk vindt en dus niet per se prettig, Denk maar aan iemand die ‘s avonds de hond uitlaat als het regent. Of iemand die solliciteert en het risico loopt te worden afgewezen. Of iemand die gaat sporten terwijl het pijn doet, bijvoorbeeld door overgewicht of fysieke klachten.

Vaak is deze keuze gebaseerd op persoonlijke waarden. Een extra sterke vorm van verandertaal komt vaak op gang als het gesprek gaat over persoonlijke waarden met cliënten.Autonome motivatie

ORBS en SOCA…

ORBSAls je motiverende gespreksvoering leert dan kun je niet zonder effectief gereedschap en de juiste basishouding. Het gereedschap bestaat uit: Open vragen, Reflectief luisteren, Bevestigen en Samenvatten, ook wel bekend als ORBS. Ook al zijn deze gespreksvaardigheden misschien niet nieuw; de ervaring leert dat bij de meeste professionals hier nog wel de nodige ruimte voor verbetering is…

MGV-spiritDe basishouding wordt wel MGV-spirit genoemd en kun je onthouden aan het acroniem SOCA: Samenwerking (i.p.v. Strijd), Ontlokken (i.p.v. Opleggen), Compassie (i.p.v. Eigenbelang) en Acceptatie (i.p.v. Veroordelen).

Het in de praktijk brengen van deze basishouding is ook niet eenvoudig omdat er allerlei factoren zijn – zowel binnen als buiten de professional – die dit tot een uitdaging maken. Onder andere om deze reden duurt een basistraining MGV doorgaans drie dagen.

 

Wil jij meer leren over Motiverende gespreksvoering?

Kijk dan hier voor het boek, hier voor de online training en hier voor de driedaagse Basistraining.

Maandagse maak de wereld mooier mails

Wil je soortgelijke content als hierboven wekelijks in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in en ontvang iedere maandag een kraak-verse ‘Maandagse maak de wereld mooier mail’ in je inbox. Deze unieke nieuwsbrief wordt door > 5000 mensen gelezen. Zo krijg je elke maandag een dosis nieuwe inspiratie met soms bemoedigende woorden, soms iets prikkelends en vaak iets vermakelijks. En telkens weer is het doel om jou nog veerkrachtiger en effectiever te maken als coachende professional (M/V/NB).

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.