Informatie
Hallo, welkom en wat leuk dat je interesse hebt in dit e-book!
Dat betekent namelijk dat jij je cliënten, leerlingen of medewerkers het beste gunt en dat siert je!
Waarom ik dit e-book heb geschreven?
Als er één woord is dat centraal staat tijdens mijn werkende leven, dan is dat wel ‘Motivatie’.
De vraag die mij al sinds 1996 bezighoudt is: hoe veranderen mensen daadwerkelijk en duurzaam hun gedrag in een positieve richting? En met ‘positief’ bedoel ik: positief voor henzelf én voor de maatschappij.
Deze vraag bracht mij langs allerlei boeiende trainingen en cursussen: NLP, Provocatief Coachen, RET, Geweldloze Communicatie, etc.
Voor mij vielen er toen een aantal puzzelstukjes op hun plek: deze bijzondere methode integreert eigenlijk alles wat ik daarvoor had geleerd, zowel tijdens trainingen als in de praktijk: het is respectvol, plezierig, goed te leren, bespaart energie en last but not least: het werkt!
Ik had het geluk dat ik veel kon oefenen op de (ex-)gedetineerden en dat deed ik dan ook. Natuurlijk maakte ik fouten, maar ik hield vol en stap voor stap kreeg ik het in de vingers. Sinds 2010 geef ik er training in aan diverse doelgroepen en dat doe ik nog steeds met veel plezier.
Inmiddels heb ik er ook aardig wat over geschreven. In dit e-book vind je een verzameling van blogs en korte artikelen van de afgelopen jaren. Misschien wordt dit ooit nog een officieel boek. Tot die tijd is het gratis, dus doe er je voordeel mee: ik wens je veel leesplezier en inspiratie toe.
Hier vind je de inhoudsopgave
(NB: met MI wordt Motivational Interviewing bedoeld)
Motiveren = te leren!
Inleiding 5
Wat is motiverende gespreksvoering 6
De MI-spirit: SOAVE 11
De MI-Principes: WEED 14
De gesprekstechnieken: ORBS 20
Wat kan er nu misgaan bij het stellen van een vraag? 24
Reflectief luisteren: het zwitserse zakmes onder de gesprekstechnieken r27
De 3 verander-talen 29
Je verbeter-reflex werkt averechts! 31
10 tips voor effectieve complimenten 34
Tussen Volgen en Leiden: Gidsen! 36
10 effectieve manieren om weerstand te voorkomen 39
Vooronderstellingen van motiverende gespreksvoering 42
15 Zelfzorgtips voor mensenwerkers 48
Afsluiting 54
Geraadpleegde Literatuur 54