Schrijf je nu in voor de Maandagse Maak de Wereld Mooier Mail!
Schrijf je hiernaast in en je krijgt iedere maandag een kraak-verse ‘Maak de wereld mooier mail’ in je inbox.
Deze unieke nieuwsbrief wordt door > 6000 mensen gelezen. Zo krijg je elke maandag een shot nieuwe inspiratie met keigoede coachingtips, prikkelende humor en liefdevolle aanmoediging. En altijd lekker leesbaar opgeschreven.
Het doel? Jou nóg veerkrachtiger en vooral effectiever te maken als coachende professional.
En eerlijk is eerlijk: soms vertellen we iets over ons trainingsaanbod en/of doen we een leuk aanbod.
Want onze pijp moet ook roken.
Hierbij een greep uit de vele mooie reacties die wij krijgen:
Zeker blijven schrijven, Sergio. Jouw nieuwsbrief is de langstlopende die ik in mijn mailbox duldt.
Bedankt, Sergio, die had ik even nodig!!!
Dank voor fijne mail. Dat is nog eens positief de week beginnen.
Thnx Sergio! Praktisch en inspirerend!
Wat ben ik blij met jouw inspirerende maandagmails Sergio, dank je wel. You made my day!
Ik wilde even zeggen dat ik geniet van je maandagochtendmails. Erg fijn steeds om de week mee te beginnen. Dank daarvoor!
Ik waardeer de verschillende vormen van informatie en inspiratie die ik via jou ontvang altijd enorm: nieuwsbrieven, podcasts en sinds kort zelfs meditaties! Dus deze maandag eens wat inspiratie jouw kant op terug: een liedje en een gedicht waar ik afgelopen tijd veel aan heb gehad.
Ontdekken wat ECHT werkt in coaching? Schrijf je nu in en mis niks meer van deze unieke content!

Greetje Vansteenbeeck,
Coach & Strategic Change Specialist
Dag Sergio,
Zo inspirerend, bij het begin van mijn werkweek. Soms krijg ik antwoorden op vragen die ik zelf niet wist te hebben. Zo fijn en inspirerend, soms verrassend.
En dat wil ik jullie nu gewoon laten weten: dank voor jullie openheid, kennis, humor, deskundigheid, enthousiasme, KORTOM dank voor alles wat jullie mij, als coach en mens, geven.
En uit elke mail neem ik wel iets mee. Zeker blijven schrijven, Sergio. Jouw nieuwsbrief is de langstlopende die ik in mijn mailbox duldt.
Voorbeelden van de Maandagse maak de wereld mooier mails

Magische woorden bij weerstand!
Omgaan met weerstand
“Ik weet heus wel wie jij bent hoor. En ik bepaal zélf wel wanneer ik contact met je opneem.”, zei hij luid en duidelijk.”Oh, wat fijn om te horen dat mijn berichten wel aangekomen zijn. Ik was al bang dat dat niet zo was…”, reageerde ik.
“Je hebt vast een goede reden om nog geen contact met mij te willen…” ging ik verder.
Wantrouwen richting de gemeente
Ik ging terug naar kantoor en nog voor het einde van de dag appte hij om te vertellen dat hij graag een afspraak met me wilde. Zo snel kan het gaan.
Om heel eerlijk te zijn was ik (SvdP) trots en ontroerd toen ik dit las, want dit is waarvoor we het doen: al die bevlogen coaches en hulpverleners die in de echte wereld het verschil maken!
Wat als mijn coachée zegt: ‘Ik weet het niet?’
Het is misschien wel de meest gestelde vraag tijdens trainingen in Oplossingsgerichte gespreksvoering “Wat als mijn coachée zegt: ‘ik weet het niet’?”
Dit is ook niet zo vreemd want hoewel Oplossingsgerichte vragen heel waarderend en krachtgericht zijn, zijn ze niet altijd even gemakkelijk te beantwoorden.
Het lastige voor ons als opleiders is dat het werkelijk van álles kan betekenen als de coachée zegt: ‘ik weet het niet’.
Daarom doen we daar wel eens een brainstorm over met de groep. En dan komen we er achter dat die woorden onder andere het volgende kunnen betekenen:
- ‘Ik heb meer denktijd nodig’
- ‘Ik heb geen zin om hier over na te denken.’
- ‘Wat gebeurt er als ik het foute antwoord geef?’
- ‘Als ik een voornemen uitspreek, dan ga jij me er aan houden en dat vind ik spannend.’
- ‘Ik weet het wel, maar jou ga ik dat niet vertellen.’
- ‘Ik heb werkelijk geen idee.’
Best veel variatie, vind je niet?
Natuurlijk weet je nooit zeker wat de juiste betekenis is, maar je kunt het wel proberen aan te voelen. Sommige mensen hebben – door allerlei redenen – wat meer denktijd nodig dan gemiddeld. Als je bijvoorbeeld weet of vermoedt dat je coachée een licht verstandelijke beperking heeft dan kan no 1. zeker aan de orde zijn. Als de coachée héél snel antwoord geeft is het wellicht nummer 2. Als de coachée een wat angstige indruk maakt is het wellicht nummer 3 of 4. Als de coachée zich wantrouwig opstelt, zou nummer 5 aan de orde kunnen zijn. En als de coachée je met grote glazige ogen aankijkt, check dan even of je vraag niet te lang, te wollig of te moeilijk was… (nummer 6).
Misschien kunnen de volgende tips (per situatie) helpen:
- Erken dat het een lastige vraag is en gun wat meer tijd
- Zeg: ‘Weet je het echt niet of vind je mijn vraag niet zo fijn?’
- Zeg: ‘Stel nou eens dat er hier geen foute antwoorden bestaan?
- Zeg: ‘We zijn aan het verkennen, hè, dus ik pin je er niet op vast…’
- Vertel dat je het zelf ook wel eens niet weet en vraag liefdevol: ‘Maar wat als je eens hardop zou denken? Zodat ik een beetje snap wat er in je om gaat?’
- Begin bij het omgekeerde, bijvoorbeeld: Welk werk wil je sowieso niet doen?
En deze oplossingsgerichte klassiekers zijn ook het proberen waard:
- ‘Stel nu dat je het wel zou weten, wat zou je dan zeggen?’
- ‘Is er iemand anders die het misschien weet? Wat zou die persoon zeggen als we het hem/haar/hun zouden vragen?’
- ‘Wat kan het begin van een antwoord zijn?’
Hopelijk heb je hier iets aan, juist voor al die coachées die jouw geduld het hardst nodig hebben en bij wie het antwoord niet vanzelf komt.
En als niks helpt, denk dan aan de beroemde uitspraak van Steve de Shazer: ‘De beste vraag is die waarop de coachée het antwoord nog net niet weet…’
Help! Ik heb een oordeel over mijn coachée!
Waarschijnlijk heb je al gemerkt dat het niet zo goed werkt als je een sterk oordeel hebt over je coachée of diens gedrag… (understatement).
Niet voor niets wordt Rumi vaak aangehaald met één van zijn mooiste uitspraken: ‘Voorbij goed en kwaad ligt een veld… daar wil ik je graag ontmoeten’. En in veel coachopleidingen worden mensen aangemoedigd om ‘oordeelsvrij’ in het gesprek te staan.
Maar hé, we zijn ook gewoon mensen, toch? Je oordelen hebben lak aan al jouw coach-diploma’s. Dus soms komen ze gewoon op en doen alsof ze alle wijsheid in pacht hebben. Over hoe een coachée zijn werk uitvoert, zijn kinderen opvoedt, met zijn gezondheid omgaat, met het klimaat, met dierenwelzijn, met zijn stembiljet…
Tsja en wat doe je dan?
De coachée veroordelen werkt niet, maar jezelf veroordelen al evenmin. Anders heb je straks een oordeel over je eigen oordeel… In ACT noemen we dat ‘double trouble’!
Gelukkig kun je van alles doen om met deze lastige situatie om te gaan. Hieronder geef ik je 8 beproefde tips.
-
Begroet je oordelen-producer
Vanuit ACT weten we dat het vaak goed werkt om een beetje afstand te nemen van jezelf. Of in dit geval, van dát deel dat je dwars zit: het deel van jou dat voortdurend oordelen produceert. Zodra het je lukt om dat deel te herkennen en te begroeten ben je er al niet meer helemaal door gegijzeld.
-
Goed dat ik het zie!
Een stapje verder is dat je je zelf een figuurlijk schouderklopje geeft voor het herkennen van je oordeel. Je kunt daarvoor simpelweg de woorden ‘goed dat ik het zie’ uit spreken. (Met dank aan Gert-Jan van Zessen)
-
Vergeef en bedank je brein
Weet dat dat brein van jou ook maar gewoon zijn best doet om jou te behoeden voor gevaar, mislukking of uitsluiting. Als je dat inziet kun je het misschien vergeven en zelfs bedanken: ‘Thanks mind!’
-
Zie de onschuld onder het ‘foute’ gedrag
Soms werkt het goed om je de ander voor te stellen als baby of kind. Vaak wordt dan ook de positieve intentie onder het ‘foute’ gedrag zichtbaar. De ander verlangt waarschijnlijk naar veiligheid, aandacht, erkenning, status of een gevoel van controle
-
Check je mandaat
Het kan ook helpen als je je afvraagt of het jouw taak is om het gedrag van de ander te veroordelen. Waarschijnlijk ben je geen rechter, noch heb je alle wijsheid in pacht. Het kan opluchten om jezelf van deze zwarte verantwoordelijkheid te ontslaan!
-
Plaats je oordeel in een koelkast
Dit is natuurlijk een metafoor. Het leuke ervan is dat hij heel visueel is, maar ook dat je oordeel dus ‘bewaard’ blijft voor een later moment, zie daarvoor de volgende tip.
-
Gebruik je oordeel constructief
Soms zit er een zekere wijsheid in je oordeel, die je wel degelijk kunt benutten. Misschien voorzie jij een gevaar of risico waar de ander zich niet bewust van is. Nu is ongevraagd gaan waarschuwen niet zo effectief, maar toestemming vragen om een oprechte zorg te delen is dat wel degelijk. Net als je coachée vragen welke mogelijke risico’s of nadelen deze ziet.
-
Voeg lichtheid toe
Jezelf niet al te serieus nemen blijkt ook heel heilzaam. Zo is bijvoorbeeld bekend dat veel comedians een moeilijke jeugd hebben gehad. Wat je kunt doen is dat deel van jou dat al die oordelen produceert een grappige naam geven. Of een oordeel dat je vaak hebt af en toe met een gek stemmetje uitspreken. En daarin heerlijk te overdrijven richting overbezorgd of heel erg gefrustreerd. Doe dit bijvoorbeeld in de file, onder de douche of tijdens het wandelen.
Bureau Bewezen Effect
Je krijgt bij ons de nieuwste wetenschappelijke inzichten op het gebied van motivatie, zelf-effectiviteit, gedragsverandering, leren en coaching in het algemeen. Wij vertalen die kennis in concrete handvatten en hapklare brokken, zodat je er direct mee aan de slag kunt. Wij werken op basis van open inschrijving én in-company. En wij staan garant voor plezierig, laagdrempelig en praktijkgericht leren.
Navigatie
Recente berichten
Contact
Adresgegevens
Bureau Bewezen Effect BV
Neptunushof 2
3951 ES Maarn
Nederland
Juridisch
KVK: 92199682
BTW: NL865929634B01
Leveringsvoorwaarden
Privacyverklaring
Klachtenregeling
Gedragscode-NRTO
NRTO Algemene Voorwaarden consumenten
NRTO Algemene Voorwaarden zakelijk